19 تکنیک سئو فنی برای بهبود جایگاه سایت در گوگل

سرفصل های مقاله

برای گوگل اهمیتی ندارد که چگونه نقشه سایتتان را ساخته اید!
برچسب عدم آرشیو (Noarchive tag) به رتبه گوگل شما آسیبی نمیزند
معمولا گوگل ابتدا در صفحه خانه میخزد
مسئله سرعت صفحه
فایل­ txt به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند و حتما باید در دایرکتوری اصلی سایت قرار داده شوند
خزنده ها همیشه نمیتوانند به اسکرول بی ­نهایت دسترسی داشته باشند
گوگل لینک های داخلی و خارجی را متفاوت ارزیابی میکند
شما می توانید بودجه خزیدن خود را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید
رد کردن صفحات بی­ ارزش برای سئو، بودجه خزیدن را بهبود خواهد بخشید
چیزهای زیادی درمورد نقشه ­های سایت وجود دارد که باید بدانیم!
میتوانید چگونگی رصد خزنده تلفن همراه گوگل از وب سایتتان را چک کنید
در حال حاضر نیمی از صفحه نتایج گوگل HTTPS است
سعی کنید بارگذاری صفحه خود را تا 2 تا 3 ثانیه نگه دارید
دستورالعمل های txtوب سایت شما را از رتبه بندی در گوگل، متوقف نمی کند
می توانید بخش های جدیدی به حوزه اصلی خود اضافه کنید
گوگل توصیه می کند Redirectها را حداقل تا یک سال در محل نگه دارید
می توانید نوار جستجو خود را در گوگل کنترل کنید
می توانید برچسب “notranslate” را فعال کنید تا از ترجمه در جستجو جلوگیری کند
می توانید برنامه خود را در جستجوی گوگل با نمایه سازی برنامه Firebaseدریافت کنید
دلتان میخواهد از تکنیک­های سئو فنی برای بهبود جایگاه سایت خود در گوگل استفاده کنید؟ در این مقاله برخی از نکات کوچک و جالب برای مبتدی ها به نگارش درآمده است. تکنیک های سئو فنی موضوع جذابی است و نکات دقیق و ظریفی دارد که آنها را جالب میکند. همچنین استفاده از آنها مستلزم متخصصانی با توانایی حل مساله بالا و تفکر انتقادی است.

در این مقاله به معرفی برخی حقایق و نکات سئو فنی می­پردازم که به بهبود امتیاز وب سایت تان کمک بسزایی می­کند.

بیاید لیست زیر را باهم مرور کنیم :

برای گوگل اهمیتی ندارد که چگونه نقشه سایتتان را ساخته اید!
اگر نقشه سایتتان براساس استانداردها و XML است، میتوانید به هرطریقی که دوست دارید نقشه سایتتان را بسازید. در هم شکستن طبقه بندی و یا ساختار کلی به شما بستگی دارد و تاثیری بر چگونگی خزیدن گوگل در سایت شما ندارد.

برچسب عدم آرشیو (Noarchive tag) به رتبه گوگل شما آسیبی نمیزند
این برچسب برای زمانی است که میخواهید صفحه مورد نظر در گوگل ذخیره (کش) نشود و به ربات گوگل می گوید از نشان دادن نسخه ذخیره شده صفحه در جستجوی نتایج، جلوگیری کند. اما تاثیر منفی بر سئو و رتبه بندی کلی صفحه ندارد.

مقاله مرتبط:  آشنایی با انواع متا تگ ها (SEO Meta Tags) و کاربرد متاتگ ها در سئو

معمولا گوگل ابتدا در صفحه خانه میخزد
این یک قاعده نیست، اما گوگل معمولا ابتدا صفحه خانه وبسایت را جستجو میکند. استثنا آن مربوط به زمانی است که تعداد زیادی لینک به یک صفحه خاص در سایت شما وجود داشته باشد.

مسئله سرعت صفحه
اغلب، دفعات لود شدن (بارگذاری شدن) آهسته را به ­عنوان مزاحمت برای کاربران تلقی می کنیم، اما عواقب آن بیش از مزاحمت برای کاربران است. زمان زیادی است که سرعت صفحه، عامل مهمی در فاکتور رتبه بندی جستجو محسوب می شود و حتی گوگل اعلام کرده است که به زودی سرعت صفحه تلفن همراه را هم در رتبه بندی جستجو مورد استفاده قرار میدهد ( البته مخاطبان شما هم سرعت بالای صفحات را بیشتر میپسندند.)

اکثر افراد برای بهبود و تحلیل سرعت سایتشان  از ابزار تشخیص سرعت صفحه گوگل استفاده می­کنند. برای آن دسته افرادی که مخصوصا به دنبال بهبود پیاده سازی سایت بر روی تلفن همراه  هستند، گوگل ابزار سرعت صفحه جدیدی، که متمرکز بر تلفن همراه است، را معرفی کرده است. این ابزار زمان بارگذاری صفحه را چک میکند، سایت تلفن همراه را بر روی ارتباط 3G امتحان  میکند و قابلیت استفاده از تلفن همراه را ارزیابی میکند.

 

فایل­ txt به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند و حتما باید در دایرکتوری اصلی سایت قرار داده شوند
نام فایل (Robots.txt) حتما باید با حروف کوچک نوشته شود تا قابل تشخیص باشند. به علاوه، خزنده ها زمانی که به دنبال فایل Robots.txt می­گردند تنها به یک مکان نگاه میکنند و آن هم دایرکتوری اصلی سایت است. درصورتیکه آن را در آن مکان پیدا نکنند، با فرض اینکه چنین فایلی وجود ندارد، به خزیدن خود ادامه می دهند.

خزنده ها همیشه نمیتوانند به اسکرول بی ­نهایت دسترسی داشته باشند
اسکرول بی نهایت از نظر تجربه کاربر بسیار مناسب و جذاب است، اما زمانیکه ربات های خزنده به آن دسترسی نداشته باشد، صفحه نمیتواند رتبه ای بیاورد.

زمانیکه از اسکرول بی­ نهایت برای سایت تان استفاده می­ کنید، اطمینان حاصل کنید که مجموعه ای از صفحات صفحه بندی شده علاوه بر یک اسکرول طولانی نیز وجود دارد. مطمئن شوید که replaceState/pushState را روی صفحه اسکرول بی نهایت پیاده (اجرا) کرده باشید. این یک بهینه سازی سرگرم کننده است که اکثر توسعه دهندگان وب از آن بی­خبرند پس مطمئن شوید که اسکرول بی نهایت خود را با کد  rel=”next” and rel=”prev“ چک کرده باشید.

گوگل لینک های داخلی و خارجی را متفاوت ارزیابی میکند
لینک هایی که از سایت دیگر (لینک خارجی) به محتوای شما یا وب سایت تان اضافه می شوند متفاوت از لینکی که بر روی سایت است، وزن می گیرد  و ارزش یکسانی ندارد. در واقع قرار دادن لینک خارجی در سایت ارزش متفاوتی نسبت به لینک های داخلی خود سایت دارد.

شما می توانید بودجه خزیدن خود را در کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید
بودجه خزیدن، تعداد صفحاتی است که موتورهای جستجو در زمان مشخصی می توانند و می خواهند برای خزیدن، مورد استفاده قرار دهند. شما می توانید اطلاعات بودجه خزیدن وب سایت خود را در کنسول جستجوی خود دریافت کنید و در صورت لزوم آن را  افزایش دهید.

رد کردن صفحات بی­ ارزش برای سئو، بودجه خزیدن را بهبود خواهد بخشید
صفحاتی که برای سئو شما ضروری نیست شامل صفحاتی مانند “سیاست های حفظ حریم خصوصی”، لندینگ پیج های” تبلیغات منقضی شده “یا “قوانین و شرایط” میشوند.

قاعده مورد قبول آن است که اگر صفحه ای قرار نیست رتبه بندی شود و کیفیت محتوای آن صد در صد منحصر به فرد نیست را مسدود کنیم.

چیزهای زیادی درمورد نقشه ­های سایت وجود دارد که باید بدانیم!
نقشه های سایت XML باید با UTF-8 کدگذاری شده باشند.
نمیتوانند شامل جلسات (Session IDs) شناسه ها از URL باشند.
باید کمتر از 50000 لینک و حجمشان نباید بزرگتر از 50 مگابایت باشند.
پیشنهاد میشود به جای قراردادن تمام لینک ها در یک فایل نقشه سایت، از توابع چندگانه نقشه سایت استفاده شود.
میتوانید از نقشه های سایتی متفاوتی برای انواع رسانه ها (ویدئو، تصویر و اخبار) استفاده کنید.
میتوانید چگونگی رصد خزنده تلفن همراه گوگل از وب سایتتان را چک کنید
با تمرکز گوگل بر شاخص اول تلفن همراه (Mobile-First Index)، اهمیت نمایش مناسب صفحات بر روی تلفن همراه بیش از گذشته شده است.

از گزارش قابلیت استفاده از تلفن همراه کنسول گوگل، برای پیدا کردن صفحات خاص بر روی سایتتان استفاده کنید چراکه ممکن است مسائلی قابل استفاده بر روی دستگاه تلفن همراه داشته باشد. همینطور میتوانید آزمون موبایل دوستی (Mobile Friendly) را امتحان کنید.

در حال حاضر نیمی از صفحه نتایج گوگل HTTPS است
امنیت وبسایت به صورت فزاینده ای حائز اهمیت است. علاوه بر رتبه بندی سایت ها از نظر امنیت، کروم به کاربرانی که وارد سایت هایی با اشکالات امنیتی میشوند، هشدار میدهد. به نظر میرسد که مدیران وب به این به روز رسانی پاسخ داده اند : بر اساس Moz، بیش از نیمی از وب سایتها روی صفحه اول نتایج جستجو، HTTPS هستند.

مقاله مرتبط:  اینفوگرافیک : ساختار یک لینک دهی مناسب جستجو (URL) برای وب سایت

سعی کنید بارگذاری صفحه خود را تا 2 تا 3 ثانیه نگه دارید
تحلیلگر گوگل وبمستر جان مولر، توصیه می کند زمان بارگذاری دو تا سه ثانیه باشد (هرچند که لزوما رتبه بندی شما را تحت تاثیر قرار نمیدهد).

دستورالعمل های txtوب سایت شما را از رتبه بندی در گوگل، متوقف نمی کند
سردرگمی زیادی در مورد دستورالعمل “Disallow” در فایل Robots.txt وجود دارد. فایل Robots.txt شما به سادگی به Google می گوید که صفحات / پوشه ها / پارامترهای مشخص شده غیرمجاز نبوده است، اما این بدان معنا نیست که این صفحات نمایه نشوند. از مستندات راهنمای کنسول جستجوی گوگل :

شما نباید از Robots.txt به عنوان وسیله ای برای مخفی کردن صفحات وب خود از نتایج جستجوی گوگل استفاده کنید. به این دلیل که صفحات دیگر ممکن است به صفحه شما اشاره کنند و صفحه شما می تواند به این روش نمایش داده شود، از فایل Robots.txt اجتناب کنید. اگر میخواهید صفحه خودتان را از نتایج جستجو مسدود کنید، از روش های دیگری چون حفاظت از رمز عبور و یا برچسب های noindex یا دستورالعمل ها استفاده کنید.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ساخت محتوایی بسیار خوب که باعث جذب لینکها می شود

می توانید بخش های جدیدی به حوزه اصلی خود اضافه کنید
انجام این کار به شما اجازه می دهد در حالی که از نام دامنه جدید در موارد بازاریابی و مکان های دیگر استفاده می کنید، ارزش دامنه قدیمی تر را حفظ کنید.

گوگل توصیه می کند Redirectها را حداقل تا یک سال در محل نگه دارید
از آنجا که ممکن است ماهها طول بکشد تا گوگل متوجه شود سایت تغییر کرده است، نماینده گوگل جان مولر پیشنهاد کرده است که 301 Redirect را برای مدت حداقل یک سال حفظ کنید.

به شخصه، پیشنهاد میکنم هیچ وقت صفحات مهم – یک صفحه با رتبه بندی مناسب را، از Redirect حذف نکنید.

می توانید نوار جستجو خود را در گوگل کنترل کنید
گاهی گوگل ممکن است یک نوار جستجو با لیست شما داشته باشد. این جعبه جستجو توسط Google Search طراحی شده است و برای نشان دادن محتوای مرتبط کاربران در سایت شما کار می کند.

اگر برایتان مطلوب است، می توانید این جعبه جستجو را با موتور جستجوی خودتان قدرتمند کنید یا می توانید نتایج حاصل از برنامه تلفن همراه خود را در آن وارد کنید. همچنین می توانید با استفاده از Meta Tag Nositelinkssearchbox جعبه جستجو را در گوگل غیرفعال کنید.

می توانید برچسب “notranslate” را فعال کنید تا از ترجمه در جستجو جلوگیری کند
متا تگ “Notranslate” به گوگل می گوید که نباید ترجمه ای برای این صفحه در نسخه های مختلف زبان جستجوی گوگل ارائه کند. اگر در مورد توانایی گوگل به درستی ترجمه محتوا خود شک و تردید دارید این مورد گزینه خوبی است.

می توانید برنامه خود را در جستجوی گوگل با نمایه سازی برنامه Firebaseدریافت کنید
اگر برنامه ای موبایلی دارید که هنوز رتبه دهی نشده است، الان وقتش است. با استفاده برنامه Firebase ، می توانید نتایج را از برنامه خود فعال کنید تا زمانی که کسی برنامه شما را برای یک کلمه کلیدی مرتبط جستجو می کند، ظاهر شود.

امیدوارم از این 19 حقایق سئو فنی لذت برده باشید. هرچند تعداد زیادی از این موارد وجود دارد اما سعی کردم در این مقاله اصل مطلب را بیان کنم.

7 نکته کلیدی در مورد سئو ( SEO ) برای تازه کارها

سرفصل های مقاله

بر مقصود مشتری تمرکز کنید تا رتبه بالاتری در موتورهای جستجو کسب کنید
جهت بهبود سئو ( SEO )، مقاله هایتان را طولانی تر کنید
ویدئوهای مرتبط را با هم ترکیب کنید
کارکرد جستجوی صوتی را در وب سایت تان به کار ببرید
سئوی محلی ( Local ( SEO را فراموش نکنید
اطمینان یابید که وب سایت تان به سرعت لود شود
وب سایت تان باید یک نسخه موبایل پسند ( mobile-friendly ) داشته باشد
قبل از اینکه یک متخصص سئو ( SEO ) برای وب سایت تان استخدام کنید و ماهانه مبلغ زیادی حقوق به وی پرداخت کنید تا کسب وکار شما را توسعه دهد، ابتدا خودتان بهینه سازی های اولیه در زمینه سئو را انجام دهید. برای این منظور :

بر مقصود مشتری تمرکز کنید تا رتبه بالاتری در موتورهای جستجو کسب کنید
تا چند سال قبل در بازاریابی دیجیتالی هدف هر بازاریاب اینترنتی، حداکثر کردن ترافیک وب سایت بود. اما اکنون به علت سیاست های گوگل، این تمرکز بیشتر بر این است که چگونه مخاطبان با وب سایت در تعامل باشند. نکته اصلی این تمرکز، فعالیت های بعد از کلیک است. آیا کاربر بعد از یک بار کلیک بر روی لینک به جواب هایش می رسد؟ یا اینکه مجبورند نتایج دیگر را نیز کلیک کنند. شما باید آمادگی این را داشته باشید که با یک کلیک، نیاز مشتری را برآورده  کنید. هرچه کاربر تعامل بیشتری با محتوای شما در وب سایت  داشته باشد، رتبه بالاتری وب سایت تان کسب می کند. نرخ کلیک صفحه نتایج جستجوی گوگل ( Google SERP CTR ) و نرخ پرش ( bounce rate : میزان ترک کاربران از صفحه وب سایت )، ابزار مهمی برای متخصصان سئو در بازاریابی اینترنتی شده است.

مقاله مرتبط:  الگوریتم رنک برین RankBrain گوگل چیست؟

جهت بهبود سئو ( SEO )، مقاله هایتان را طولانی تر کنید
مطالعات نشان می دهد که مقالات طولانی که بین 1200 تا 1500کلمه دارند، نتایج بهتری در موتور جستجو دارند. در مقایسه با سه سال قبل، بسیاری از بازاریابان اینترنتی به دنبال مقاله هایی با حدود 300 کلمه هستند.

تحقیقات ثابت کرده است که در بازاریابی اینترنتی مقالات طولانی سودمندتر از مقالات کوتاه بوده اند و ترافیک بیشتری را برای وب سایت جذب کرده اند. مقالات طولانی اطلاعات بیشتری نسبت به مقالات کوتاه دارند. بهترین شیوه برای ارائه مقالات طولانی، تقسیم کردن آن از طریق عناوین فرعی ( subheading )، نقاط گلوله ای ( Bullet points ) و همراه با تصاویر جذاب است. با استفاده از این روش، مخاطب راحت تر و با لذت بیشتر محتوا را می خواند.

ویدئوهای مرتبط را با هم ترکیب کنید
ویدئوها نیز تاثیر به سزایی در رتبه بندی صفحه نتایج موتورهای جستجو ( SERP ) دارند. تحقیقیات اخیردر بازاریابی دیجیتالی نشان می دهد که ویدئوها بیش از %60 از جستجوها در گوگل را در برمی گیرد.

این گزارش همچنین بیان می کند که ویدئوهای آنلاین رتبه بندی های بهتری نسبت به محتواهای تمام متن کسب می کند. شما می توانید از ویدئو کلیپ های جذاب و کوتاه استفاده کنید. علاوه بر این استفاده از ویدئو، میزان کلیک بر وب سایت تان در موتور جستجو را افزایش می دهد و میزان موفقیت شما را در بازاریابی اینترنتی افزایش می دهد.

کارکرد جستجوی صوتی را در وب سایت تان به کار ببرید
گوگل این امکان را برای مردم فراهم کرده است که جستجوی صوتی انجام دهند. جستجوی صوتی به خصوص در زمان های راه رفتن و زمان هایی که نمی توانید کلمات کلیدی را تایپ کنید بسیار سودمند است. علاوه بر این هنگامی که فرد هم زمان چند وظیفه را انجام می دهد برای مثال به هنگام رانندگی و یا حتی زمانی که در حمام هست نیز می تواند کاربرد داشته باشد. کارکرد جستجوی صوتی ( voice search ) نیاز برای تایپ های طولانی کلمات کلیدی را برطرف کرده است. بسیاری از گوشی های تلفن همراه جدید دارای کارکرد جستجوی صوتی هستند. شما نیز می توانید کارکرد جستجوی صوتی ( voice search ) را در وب سایتتان به کار برید. برای مثال سایت پیتزا دومینو امکان سفارش گیری صوتی را به سایتش اضافه کرده است. با استفاده از این کارکرد مشتریان می ­توانند در هر زمانی، در هر مکان و در هر موقعیتی به راحتی سفارش دهند.

 

سئوی محلی ( Local ( SEO را فراموش نکنید
بسیاری از کسب وکارهای در حال توسعه، تمامی جهان یا تمامی یک کشور را به عنوان بازار هدف خود در نظر می گیرند تا بتوانند رتبه دهی سئو خود را افزایش دهند. کارشناسان بازاریابی اینترنتی معتقدند که شرکت ها باید بر سئوی محلی تمرکز کنند تا بتوانند شهرت آنلاین خود را تقویت کنند. گوگل همچنین بیان کرده است که بازاریابان بهتر است موقعیت مکانی خود را با استفاده از سئوی محلی اعلام کنند. بهتر است پیش از گسترش مخاطبین تان، ابتدا بر مخاطبین محلی تمرکز کنید.

اطمینان یابید که وب سایت تان به سرعت لود شود
سرعت لود وب سایت در بهبود سئو موثر است. گوگل ابزار رایگانی برای تحلیل سرعت صفحه وب سایت برای کاربران فراهم کرده است. با استفاده از این ابزار به راحتی می توانید ( URL ) وب سایت تان را وارد کرده و بخش هایی که نیاز به بهبود دارند تا سرعت لود صفحه وب سایت تان افزایش یابد را مشاهده کنید. وب سایت های بسیاری هستند که هنوز در این زمینه مشکل دارند و در نتیجه سئوی ضعیف داشته و در رتبه بندی موتورهای جستجو رتبه پایینی کسب کرده اند.

وب سایت تان باید یک نسخه موبایل پسند ( mobile-friendly ) داشته باشد
و نهایتاً این که مطمئن شوید که وب سایت تان برای مشاهده در گوشی های تلفن همراه بهینه سازی شده است یا خیر. افراد از طریق گوشی های تلفن همراه می توانند در هر مکانی که باشند به محتوای شما دسترسی پیدا کنند و آن را به آسانی و راحتی بخوانند. در صورتی که وب سایت تان موبایل پسند ( mobile-friendly ) باشد، وب سایت تان در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل ( SERP )، موبایل پسند ( mobile-friendly ) علامت می خورد و راحت تر یافت می شود.

 

در بازاریابی اینترنتی با رعایت 7 نکته کلیدی ذکر شده در زمینه سئو ( SEO ) می توانید در رتبه بندی موتورهای جستجو همچون گوگل، رتبه بالایی به دست آورید.