پخش مویرگی چیه؟ پخش مویرگی به این معناست که شرکت بخش بندی بازار رو ندیده میگیره و اجناس خود رو به همه بازارهای موجود پخش می کنه. ایده ی اصلی در پخش مویرگی اینه که محصول شما، همه جا در دسترس باشه و اینجوری بیشترین خریداران ممکن رو داشته باشه. در بیشتر اوقات، پخش مویرگی در زمانی که مشتریان گزینه های خیلی از برندهای متفاوت رو پیشِ رو دارن، ضرورت پیدا می کنه.

 

معمولا میزان پخش به عوامل مختلفی بستگی داره: ظرفیت تولید، اندازه بازار مورد نظر، سیاستای قیمت گذاری و بازاریابی و احتیاج فصلی مشتری به محصول مورد نظر.

هدف پخش مویرگی

هدف از پخش مویرگی اینه که با استفاده از جایای فروش در دسترس، بیشترِ بازار موجود رو تحت پوشش بذاریم. در بیشتر اوقات، پخش مویرگی زمانی استفاده می شه که محصول موارد استفاده ی زیادی داشته باشه و برندهای بسیاری هم همین محصول رو عرضه کنن. پس اگه مشتری برند شما رو خریداری نکنه، برند دیگری رو می خره. پس اصلی ترین هدف، پخش گسترده ی محصوله و واسه همین از روش پخش مویرگی استفاده می شه.

فروش کلی با تعداد مغازه های عرضه کننده ی محصول رابطه مستقیم داره ( کالاهایی مثل سیگار، نوشیدنیا، صابون و چیزای دیگه ای به جز اینا). پخش مویرگی معمولا در شرکتای محصول محور یا واسه جنسای اساسی، استفاده ی بیشتری داره.

این روش تموم مغازه های ممکن رو تحت پوشش قرار می ده. پس واسه این نوع از اجناس، روش پخش، مهم ترین عامل موفقیته. هرچه محصول جذاب تری واسه مشتریان داشته باشیم، در بلندمدت سود بیشتری به دست میاریم.

هر فروشگاهی که محل خرید مشتریان باشه، جای مناسبی واسه پخش محصول هم هست. مثلا: حتما لازم نیس که محل پخش، یک مغازه فیزیکی باشه. حتی مغازه های اینترنتی هم مناسب هستن، چون که خریدار می تونه محصول رو آنلاین تهیه کنه.

واسه همین، این اجناس در رستورانا، هتلای پنج ستاره، دکهای روزنامه فروشی، شیرینی فروشیا، کافی شاپا و چیزای دیگه ای به جز اینا هم در دسترس هستن.

یعنی، روش کار پخش مویرگی بدین صورته که محصول رو در جایای مختلفی واسه پخش قرار می ده. معمولا کالاهایی که استفاده ی هر روزه دارن و باید منظم عوض کردن شن، در مغازه های مختلفِ هر محله در دسترس هستن.

خیلی خیلی کم پیش میاد که مشتری مجبور شه تا به دنبال خمیردندان مورد علاقه خود بشه، چون که شرکتای بزرگ تولید خمیردندان همه از روش پخش مویرگی استفاده می کنن. شرکتای دیگری که از پخش مویرگی استفاده می کنن شامل تولیدکنندگان صابون، خوشبوکننده، پودر لباسشویی، اجناس بهداشتی بانوان، نوشیدنیا و سیگار هستن.

در درجه اول، شرکت تولیدکننده ی این اجناس بیشترین سود رو از پخش مویرگی می بره. چون می تونه اولین برند باشه و محصول خود رو پیش از رقبایش در مغازها به فروش برسونه. و همین طور خریداران ممکنه بهش محصول احساس تعلق پیدا کنن.

واسه فروشندگان هم بهتره که شکلای مختلف برندا رو داشته باشن. چون می تونن به این معروف شن که همه برندها رو در مغازه خود دارن و می تونن مشتری بیشتری جذب کنن. پس مشتریان رضایت بیشتری از اونا دارن و در بین تولیدکنندگان و مشتریان معروفیت بیشتری پیدا می کنن.

فواید پخش مویرگی

بهترین محصول واسه پخش مویرگی محصولیه که واسه مشتری استفاده ی هر روزه داشته باشه.

مثلا: خمیردندان، سیگار، صابون و چیزای دیگه ای به جز اینا کالاهایی هستن که توانایی بازاریابی کلی دارن. چون که اینا کالاهایی بسیار عادی هستن که در هر نوع فروشگاهی پیدا می شن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان سکوت در برابر کودک آزاری 

۱. پول

پول-نام-تصویر

هرچه پخش گسترده تری داشته باشین، اجناس بیشتری می فروشید و پس درآمد بالاتری دارین.

، تولیدکنندگان درآمد خود رو در پخش اجناس خود در مغازها می بینن. چون هرچه محصولی بیشتر دیده شه، بیشتر فروش میره.

۲. باخبر شدن از محصول

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از روش پخش مویرگی اینه که باخبر شدن از محصول رو بالا می بره.

وقتی محصول شما در همه مغازها در دسترس باشه، مشتریان بیشتر بهش اعتماد می کنن و محصول رو به عنوان یک برند شناخته شده می بینن.

۳. خرید بدون برنامه

خیلی از بازاریابان معتقد ند که خرید بدون برنامه، سودآور و موثر نیس. ولی اگه مشتری ببینه که برندهای معروف در دسترس نیستن، برندی رو می خره که کمتر شناخته شده.

پس خرید بدون برنامه خیلی هم سودمنده.

۴. فروشندگان

جدا از اینکه تولیدکننده، فروشنده هم سود خیلی از فروش کالاهایی که به روش پخش مویرگی پخش شدن، می بره. چون حق انتخاب بالاتر میره و مشتریان واسه حصول اطمینان از انتخاب بهترین محصول، رابطه بیشتری با صاحب مغازه برقرار می کنن.

مثلا، تنوعی که در مغازه والمارت هست باعث می شه تا رضایت مشتریان بالاتر برود و معروفیت فروشنده هم خیلی بیشتر شه.

۵. خریداران

معمولا وقتی خریداری وارد مغازه می شه، دو حالت صادقه؛ یا اون می خواد محصول شناخته شده ی خود رو بخرد، یا اینکه از حق انتخاب خود استفاده کنه.

مثلا در والمارت، باید بین این دو مسیٔله تعادل برقرار شه: «والمارت چیپس مورد علاقه من رو داره» و «والمارت همه نوع چیپسی داره».

مشتریان می خوان هر دو مورد رو داشته باشن. پس این روش واسه راضی کردن اونا عالیه.

۶. تولیدکننده

تولیدکننده اولین کسیه که از پخش مویرگی سود می بره. چون که شرکت، درآمد زیادی پیدا می کنه و معروفیت اونم روزبه روز بیشتر می شه.

مثلا پپسی کولا برندی فراگیره و همه اونو می شناسن.

پس شاید پپسی کولا بیشترین تعداد مشتریان وفادار رو داره. چون هر جا که برن مطمئن هستن که می تونن نوشیدنی مورد علاقه شون رو پیدا کنن.

مضرات پخش مویرگی

با وجود اینکه پخش مویرگی فواید خیلی زیادی داره، اما خالی از خطر و مضرات نیس.

۱. پول

وقتی تولیدکننده تصمیم میگیره که محصولش رو همه جا پخش کنه، باید این رو هم در نظر داشته باشه که ممکنه، قیمتا بسته به جای مغازه تغییر کنن، ولی هزینه پخش محصول حتما دست نخورده بمونه.

پس در نظر گرفتن موقعیت مکانی چیزی ضروریه، چون که وگرنه، می تونه صدمات زیادی به شرکت تون وارد کنه.

۲. قیمت پایین و سود ناخالص

خیلی از کالاهایی که پخش مویرگی می شن قیمت پایین و سود ناخالص کمی دارن. پس پیش از انتخاب روش پخش مویرگی باید محصول خود رو بررسی کنین و تصمیم بگیرین که این روش باعث کسب درآمد بیشتر می شه یا نه.

۳. کنترل فروشنده

به این خاطر که بیشتر فروشندگان از شما دور هستن، نمی تونین خوب روی اونا نظارت داشته باشین. پس ممکنه که پیش آمدهای ناجوری هم اتفاق بیفته، مثلا محصول شما گم شه.

منبع : inevitablesteps.com marketing91.com


دسته‌ها: آموزشی